پویانمایی دوبعدی یا انیمیشن دوبعدی چیست؟

 

انیمیشن دوبعدی در حقیقت، هنر ایجاد حرکت در یک فضای دو بعدی است که همان شخصیت‌ها، موجودات، جلوه‌های ویژه و پس‌زمینه‌ها را هم شامل بشود. فقط وقتی توهم حرکت به وجود می‌آید که طراحی‌های فردی در یک توالی زمانی مشخص قرار بگیرند.
یک ثانیه زمان، معمولاً به ۲۴ فریم تقسیم می‌شود.، که البته بستگی به انیمیشن دارد. در یک ثانیه از انیمیشن، از ۲ تا ۲۴ طراحی (۲۴ فریم در ثانیه) منحصر­به‌­فرد می­‌تواند وجود داشته باشد. به طور معمول، در انیمیشن دو بعدی در هر ۲ فریم یک طراحی وجود دارد (۱۲ فریم در ثانیه). این امکان برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های تولید ایجاد شده و باعث می شود که ظاهر بی نظریری به انیمیشن‌های دوبعدی داده شود.

البته که گاهی این فرآیند را به عنوان انیمیشن سنتی می‌شناسند. اما جالب است بدانید که فرآیندهای مختلف برای تولید آن وجود دارد. آن انیمیشن‌های دوبعدی که با مداد و کاغذ طراحی می‌شدند در این دسته قرار می گیرند. و با گذشت زمان، اجرای فنون دیجیتالی با استفاده از نرم‌­افزارهای رایانه‌ای مانند تون ‌بوم هارمونی (Toon Boom Harmony) یا ادوبی افترافکتس (Adobe After Effects) تکامل پیدا کردند.

با پیشرفت تکنولوژی از اواخر دهه 1960 میلادی، رفته رفته رایانه‌ها جای خود را در صنعت انیمیشن دوبعدی باز کردند. توجه بسیاری از هنرمندان انیمیشن دو بعدی به استفاده از و فراگیری مهارت‌های رایانه‌ای جلب شد. سرمایه‌گذاری گسترده‌ای توسط استودیوهای مختلف برای توسعه نرم‌افزاری انجام گرفت تا کیفیت انیمیشن‌هایشان را در بازار پر رقابت آن روزها بالاتر ببرند.

با چنین انقلابی در صنعت انیمیشن، دیگه عموم هنرمندان بجای تکنیک‌های سنتی ساخت انیمیشن دوبعدی، به استفاده از نرم‌افزارهای قدرتمند رایانه‌ای برای ساخت اثرشون روی آوردند. یعنی مثلا برای ساخت انیمیشن کاغذی، فرایند طراحی روی کاغذ و متحرک‌سازی تصاویر بهینه شد و سختی‌های کار کمتر شد. یا مثلا در اجرای تکنیک کات اوت دیجیتال، کلیه اجزای صحنه و کاراکترها با رایانه در نرم‌افزار‌های ساخت انیمیشن دوبعدی متحرک سازی شد؛ بدون اینکه انیماتور به صورت دستی بخواد فریم به فریم حالت‌های صحنه و کاراکترها رو تغییر بده. این کار، علاوه بر کاهش چشمگیر زمان تولید و کم کردن هزینه‌های ساخت انیمیشن، خروجی جذاب‌تری از لحاظ گرافیکی و بصری برای مخاطبین داشت.

 

انیمیشن دوبعدی

انیمیشن دوبعدی در دنیای امروز

 

انیمیشن دوبعدی یکی از حوزه‌های محبوب و متنوع هنری به حساب می‌آید، که بازگشت چشم گیری داشته است! استفاده از این نوع انیمیشن، به طور گسترده در برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدئویی، فیلم‌های بلند، تبلیغات، برنامه‌های (اپلیکیشن‌های) تلفن همراه و محتوای وب­سایت‌ها دیده می‌شود. ریک و مورتی نمونه‌ مدرن و محبوب انیمیشن دوبعدی است. شبکه‌­های اجتماعی مانند اسنَپ­چَت، در حال ارائه‌­ی انیمیشن‌های سریالی دوبعدی جالبی به طول ۱ تا ۳ دقیقه هستند. حتی تولید بازی‌های ویدیویی با محیط دوبعدی مانند کله­ فنجانی (Cuphead) رو به افزایش هستند.

اسکات کلاوس (Scott Claus)، مربی انیمیشن دوبعدی در شرکت‌های دیزنی (Disney) و دریم‌ورکس (DreamWorks) می‌گوید: «پویانمایی برای هرآنچه که آنلاین است (تبلیغات، سرگرمی) استفاده می‌شود، حتی اگر در ابتدا متوجه آن نشوید.» اسکات در ادامه می‌گوید: «این حوزه­‌ی هنری، به سرعت در حال پیشرفت است. پویانمایی تلویزیونی پرواز خود را آغاز کرده است و سرویس‌های پخش زنده دائما دنبال محتوای جدید هستند.»
در دهه­‌ی گذشته تقاضا برای انیمیشن‌های دوبعدی که می‌توانند محتوای سرگرم­‌کننده و جذاب ایجاد کنند، رشد چشم‌­گیری داشته است. هنرمندانِ مشتاق، عاشق موشن گرافیک و دارای مهارت در ایجاد محتوای جدید و جذاب، همواره مورد نیاز هستند. اینجا است که باید ببینیم که یک پویانما (انیماتور) دوبعدی واقعاً چه کاری انجام می‌دهد؟ چشم‌انداز شغلی او تا کجا است؟ و در آخر بهترین نرم‌­افزار تولید انیمیشن دوبعدی کدام است؟ ما مطالعات لازم را انجام داده‌­ایم و هر آنچه را که باید در مورد صنعت انیمیشن بدانید، جمع­‌آوری کرده­‌ایم، که به شما کمک کنیم برای آینده‌­ی خود آماده شوید.

 

پویانما یا انیماتور دوبعدی چه کاری می‌کند؟

 

انیماتورهای دوبعدی با ساخت شخصیت‌ها، اشیاء و پس‌­زمینه‌های خود در یک محیط دوبعدی، داستان یا پیامی را منتقل می‌کنند. انیماتورها علاوه بر نقاشی و طراحی باید داستان­‌نویسان توانمندی هم باشند. آن‌ها موظفند ارتباط واضح یک داستان یا پیام را با حرکت شخصیت‌ها برقرار کنند، به روشی که بینندگان را درگیر ‌کند. با این­که بیشتر کارها روی رایانه انجام می‌شود، هنوز هم برخورداری از مجموعه‌ای از تکنیک‌های سنتی و دستی می­‌تواند مفید باشد.

مسئولیت‌های دیگر یک انیماتور شامل موارد زیر هم می‌شود:

  • طراحی اولیه (Sketching)
  • طراحی کاراکترها (شخصیت­ها)
  • خلق و توسعه فیلم‌نامه مصور یا همان استوری بورد (Storyboard)
  • خلق جلوه‌های ویژه
  • پویانمایی یا انیمیت صحنه‌ها
  • حرکت پس‌زمینه‌ها (Transitioning Background)

این شغل تنها بخشی از خط تولید است که به سه بخش پیش‌­تولید، تولید و پس تولید تقسیم می‌شود:

  1. در مرحله­‌ی پیش­‌تولید، اگر یک پروژه در مراحل ابتدایی باشد، ممکن است تیم روی داستان و شخصیت­‌پردازی، نوشتن فیلم­نامه، ضبط مکالمات (دیالوگ‌­ها)، توسعه­‌ی طرح داستان، آماده‌­سازی طرح پس‌­زمینه و پویانمایی شخصیت‌­ها کار کند.
  2. در مرحله­‌ی تولید، انیماتورها با حرکت بخشیدن به شخصیت‌­ها و اشیاء، به آن­‌ها جان می‌دهند. بعد از آن پردازش شخصیت‌­ها رنگ‌آمیزی را داریم (جوهر و رنگ دیجیتالی) و در پس‌­زمینه‌های ترسیم و ترکیب­‌بندی می‌شوند.
  3. پس تولید، مراحل پایانیِ افزودن صدا و تدوین انیمیشن است، تا اطمینان پیدا کنیم که وضوح خوب و جریان روانی در پروژه وجود داشته باشد و در نهایت، خروجی پروژه در قالب نهایی آماده می‌شود.

بسته به پروژه و اندازه استودیو یا سازمان، ممکن است انیماتورها (پویانماها) با تعدادی از متخصصان دیگری هم کار کنند. پس برای یک انیماتور داشتن مهارت‌های ارتباطی و تعاملات اجتماعی قوی، لازم و ضروری است.

 

فرصت‌های شغلی

 

با وجود چنین صنعت متنوعی، انیماتورها می‌توانند انتخاب کنند روی فیلم، نمایش‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدئویی کار کنند. یا اینکه برای شرکت‌های تولید کننده و آژانس‌های تبلیغاتی که برای تبلیغات، برنامه‌های موبایل و وب­سایت‌ها محتوای دوبعدی تولید می‌­کنند، فعالیت داشته باشند.

باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر در حال مطالعه بر روی انیمیشن دوبعدی (پویانمایی دوبعدی) هستید، لزوماً یک انیماتور یا پویانما نمی­ شوید. انواع مختلفی از مشاغل در این صنعت وجود دارد و با پیشرفت بسیار سریع فناوری، همیشه شغل‌های جدیدی متولد می­شوند.

تعدادی از نقش‌­های مختلف شامل موارد زیر است:

  • انیماتور یا همان پویانما
  • سرپرست انیمیشن (سرپرست پویانمایی)
  • مدیر انیمیشن (مدیر پویانمایی)
  • توسعه‌­دهنده بازی
  • طراح کاراکتر (شخصیت)
  • طراح استوری برد
  • تصویرگر
  • طراح گرافیک
  • طراح موشن

توجه کنید: هنرمندانی که در حوزه انیمیشن دوبعدی کار می‌کنند، می‌توانند وارد حوزه‌­ی سه­‌بعدی شوند اما عکس این تغییر می‌تواند خیلی سخت‌تر باشد.

 

نرم افزارهای پویانمایی دوبعدی

طیف وسیعی از نرم‌افزارها برای انیمیت یا پویانمایی دوبعدی وجود دارد. اما اگر پویانمایی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید، استفاده از نرم­‌افزارهای استانداردِ موجود در این صنعت را که استودیوهای بزرگ از آن­‌ها استفاده می‌کنند، یاد بگیرید. این کار شانس استخدام شما را بالاتر می‌برد.

برای مثال با تون بوم هارمونی (Toon Boom Harmony) شما می‌توانید علاوه بر ویرایش، پویانمایی یا انیمیت اولیه، رنگ‌­آمیزی، افکت‌گذاری… را انجام دهید. مثلا جرقه‌های موجود در هوا را انیمیت کنید و سپس کاری کنید که بدرخشند. بسیاری از تولیدکننده­‌ها از هارمونی استفاده می‌کنند و این نرم­‌افزار، رهبر این صنعت است.

متخصصان حوزه انیمیشن معمولاً از نرم‌افزارهای زیر استفاده می‌کنند:

  • تون بوم هارمونی (Toon Boom Harmony)
  • تون بوم استوری­برد (Toon Boom Storyboard)
  • ادوبی افترافکت (Adobe After Effect)
  • ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)
  • فلش (Flash)
  • انکور (Encore)