طراحی کاراکتر برای انیمیشن

 

ساخت کاراکتر برای انیمیشن و کارتونی مواردی هستند که ما همواره و از زمان کودکی به آنها علاقه داشتیم. آنها وحشی، غیر قابل پیش بینی، و غیر واقعی هستند و ما با وابستگی به این شخصیت های کارتونی رشد کرده ایم و در واقع آنها هیچ گاه بطور کامل از قلب و روح ما حذف نمی شوند. به همین دلیل است که حتی بعنوان بزرگسالان نیز ممکن است شخصیتی را بیابیم که ما را به یاد خودمان، یا چیزی که دوست داریم باشیم بیاندازد.

بنابراین طراحی کاراکتر خوب نشان دهندۀ این است که طراحی شما باید به گونه ای باشد که افراد با آن ارتباط برقرار کنند و جذبش شوند.
موضوع اصلی ارتباط برقرار کردن با آن شخصیت است که می تواند از روش صحبت کردن، راه رفتن، و یا تفکرِ آن شخصیت ناشی شود. طراحی کاراکتر باید منجر به تولید شخصیت های به یاد ماندنی و جذاب شود، خواه این شخصیت ها منفی یا مثبت، شاد یا ناراحت باشند.

یکی از شاخه‌های محبوب دنیای گرافیک، طراحی کاراکتر است. این حرفه سابقه‌ای طولانی در انواع حوزه‌های سرگرمی از جمله ساخت فیلم، انیمیشن، بازی‌های ویدیویی و کتاب‌های مصور دارد. طراحی کاراکتر نیاز به دانش و مهارت در زمینه‌های مختلفی از جمله ایده‌پردازی و خلق یک شخصیت، ترسیم و طراحی و مجسم‌ ساختن آن دارد. در این مطلب از ویرا وب آپادانا با طراحی کاراکتر، اصول و شیوه یادگیری آن بیشتر آشنا می‌شویم.

 

آموزش طراحی کاراکتر چیست و به چه معنی است؟

 

طراحی کاراکتر فرایند ایجاد و ترسیم یک شخصیت در یک داستان تصویری و نتیجه برنامه‌ریزی، ایده‌پردازی و توانایی‌های هنری است. به همین دلیل طراحی کاراکتر از آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد پیچیده‌تر است. طراحی شما باید گویای این باشد که کاراکتر کیست و این یعنی طراح باید در استفاده از المان‌های بصری مثل حالت صورت، حالت بدن، رنگ و لباس بسیار توانا باشد تا بتواند ویژگی‌های شخصیتی را به خوبی به نمایش بگذارد.

همچنین، گاهی لازم است که به جنبه‌های فنی نیز فکر کنید. برای مثال، اگر برای یک انیمیشن طراحی می‌کنید، باید در نظر بگیرید که متحرک‌سازی کاراکتر به آسانی صورت می‌گیرد یا خیر. به علاوه، کاراکتر باید اصیل باشد و سبک طراحی شما را به نمایش بگذارد.

خوشبختانه، طراحی کاراکتر یک فرایند باسابقه‌ است و توصیه‌ها‌ و آموزش‌هایی در این زمینه موجود است که می‌تواند طراحان را از مرحله ایده تا تمام شدن کار راهنمایی کند. البته هر هنرمند بر اساس ترجیح و توانایی خود رویکرد متفاوتی به فرایند طراحی خواهد داشت.

 

طراحی کاراکتر

انواع کاراکترها

 

کاراکترها اغلب روی صفحه نمایش در کارتون، فیلم و بازی استفاده می‌شوند. اما برخی دیگر نیز برای انواع کتاب‌ها مثل کتاب‌های کامیک یا کودک یا داستان‌های مصور نیز طراحی می‌شوند. اینکه کاراکتر در کدام رسانه به نمایش درمی‌آید روی نوع کاراکتری که طراحی می‌کنید اثرگذار است.

دلیلی وجود دارد که شخصیت‌های کارتون‌های تلویزیونی بسیار ساده شده‌اند، در حالی که کاراکترهای دیزنی پیچیده‌تر هستند. موضوع این نیست که شبکه کارتونی تنبل است، بلکه باید تعادلی بین آنچه که یک شخصیت باید نشان دهد، سطح جزئیاتی که رسانه داستان ارائه می‌دهد و روایت سریع داستان با کمترین منابع وجود داشته باشد.

قوه تخیل یک طراح کاراکتر می‌تواند انواع بی‌شماری از ایده‌ها را بپروراند و به یک محصول نهایی دست پیدا کند. اما همه انواع کاراکترها را می‌توان به چهار دسته زیر تقسیم کرد.

  • کاراکتر انسان‌گونه: این نوع کاراکتر می‌تواند دارای اعوجاج و تمایزاتی نسبت به انسان باشد، اما شمای کلی آن انسانی است. به دلیل لزوم کار با آناتومی، این نوع از طراحی کاراکتر نسبت به بقیه پیچیده‌تر است.
  • کاراکتر حیوان‌نما: طراح کاراکتر می‌تواند هر حیوانی که مایل است را به نمایش درآورد و به آن حال و هوای کارتونی یا انسانی اضافه کند.
  • کاراکتر مکانیکی: این نوع از کاراکتر باید با جزئیات فکر شده طراحی شود. برای مثال Transformers نوعی از کاراکترهای مکانیکی هستند.
  • کاراکترهای انتزاعی: این نوع از کاراکترها می‌توانند از اشکال مختلف مثل مربع یا مکعب تشکیل شوند یا اینکه شکل خاصی نداشته باشند. همه چیز بستگی به تصمیم و تخیل طراح دارد.

 

مراحل طراحی کاراکتر

 

در آغاز راه یادگیری، لازم است یک دید کلی از تمام مراحل فرایند طراحی کاراکتر داشته باشیم.

  • ایده پردازی: این مرحله شامل فکر کردن به پیش‌زمینه کاراکتر، شخصیت دنیای اطراف او، شخصیت کاراکتر و اهداف و دیگر ویژگی‌های درونی او است.
  • تحقیق: پیش از شروع طراحی باید درباره جامعه مخاطب تحقیق کنید. همچنین، لازم است با توجه به ایده‌ای که دارید اطلاعات، تصاویر مرجع و نمونه‌ کارهای دیگر را جمع‌آوری کنید تا منبعی برای الهام گرفتن داشته باشید.
  • انتخاب ابزار طراحی: بهترین وسیله برای طراحی را انتخاب کنید. این وسیله علاوه بر امکانات طراحی دستی اغلب شامل یک نرم‌افزار طراحی نیز هست.
  • طراحی اولیه: این مرحله شامل طراحی تصاویر کوچک و سریع است. تمرکز اصلی روی شکل و ترکیب کلی کاراکتر است.
  • طراحی جزئیات: در این مرحله به ژست کاراکتر، لباس‌ها و دیگر جزئیات ظاهری او پرداخته می‌شود.
  • رندر گرفتن از کاراکتر: پس از پردازش جزئیات و نهایی کردن طراحی، نوبت به دیجیتال کردن طرح می‌رسد. سپس اضافه کردن سایه روشن و رنگ آمیزی انجام می‌شود.
  • افزودن پس‌زمینه: در این مرحله برای پس‌زمینه کاراکتر تصمیم می‌گیرید.

 

پیش‌زمینه کاراکتر

 

اگر قصد طراحی کاراکتر برای کافرما را دارید، بخشی از این مرحله توسط اطلاعاتی که او به شما می‌دهد انجام می‌شود، از قیبل بستری که کاراکتر در آن استفاده می‌شود، مخاطب و سبک کار. اما اینکه کارفرما یا نویسنده از قبل داستانی برای شخصیت خلق کرده باشد، باعث نمی‌شود کاری بر عهده هنرمند نباشد. اطلاعات اولیه اغلب مختصر هستند، و گاهی کارفرما نمی‌تواند تمام آنچه در نظر دارد را با اصطلاحات هنری بیان کند.

به این ترتیب، اغلب به عهده تصویرگر است که خلاصه را تفسیر کند، سؤالات درست بپرسد، بین خطوط را بخواند و توضیحات مشتری را به ویژگی های اصلی کاراکتر تبدیل کند. البته ایده‌های شما نباید با اطلاعات کارفرما مغایرت داشته باشد، اما به خاطر داشته باشید که فرد متخصص شما هستید. در بسیاری از موارد، کارفرما از شما انتظار دارد که ایده را به روش‌های جدیدی که به ذهنش خطور نکرده است، بسط بدهید.

اگر خلاصه‌ای از اطلاعات اولیه به شما داده نشده (شاید حتی اگر داده شده)، ایده خوبی است که یکی برای خود ایجاد کنید. هدف تهیه یک یادداشت کوتاه درحد کم‌تر از یک پاراگراف است که مشخصات اولیه کاراکتر را نشان می‌دهد: از کجا آمده‌اند، چه هدفی دارند، چه چیزی آنها را خاص می‌کند. این سوال‌ها می‌تواند برای ایجاد یک خلاصه اولیه مفید باشد.

برای تعریف پیش‌زمینه کاراکتر به این فکر کنید که کاراکتر شما قبل از آن که دست به طراحی بزنید وجود داشته است. سپس به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • در دنیای کاراکتر شما، او دقیقا اهل کجاست؟
  • چه اتفاقات مهمی در گذشته برای او افتاده است؟
  • این اتفاقات چگونه شخصیت او را تغییر داده‌اند؟
  • دوستان و خانواده او چه کسانی هستند؟
  • الآن کجا زندگی می‌کنند؟
  • شغل او چیست؟

توجه کنید که بیش از حد درگیر جزئیات نشوید. اما تا زمانی که این سوالات به پرداخت کاراکتر شما کمک می‌کند و با آن اوقات خوشی دارید، می‌توانید این کار را انجام دهید. هرچند نباید زیادی در این مرحله توقف کنید، به خصوص که گاهی خلق پیش‌زمینه کاراکتر از طراحی خود آن جذاب‌تر است.

 

دنیای اطراف کاراکتر

 

قرار نیست شما یک جهان کامل را برای شخصیت خود به تصویر بکشید. مگر اینکه موضوع طراحی از ابتدا همین بوده باشد. اما باید این جهان را در ذهن خود تصور کنید. کاراکتر شما فقط یک تصویر زیبا برای تماشا نیست، بلکه فردی است که در دنیای خود زندگی می‌کند و دنیا و نحوه تعامل با آن، گویای شخصیت او هستند. محیطی که کاراکتر شما در آن زندگی می‌کند به باورپذیری بیشتر در طراحی کاراکتر کمک می کند.

اینکه ابتدا کاراکتر را طراحی کنید یا محیط به شما بستگی دارد. برخی قبل از خلق کاراکتر یک جهان کامل می‌سازند و برخی برعکس، در حالی که برخی دیگر هر دو را همزمان انجام می‌دهند.

اینکه ابتدا کاراکتر را طراحی کنید یا محیط به شما بستگی دارد. برخی قبل از خلق کاراکتر یک جهان کامل می‌سازند و برخی برعکس، در حالی که برخی دیگر هر دو را همزمان انجام می‌دهند.

 

شخصیت کاراکتر

 

شخصیت کاراکتر شما بخش جدانشدنی از داستان است که در نهایت آن را به‌یادماندنی می‌کند. تکنیک‌های طراحی پیشرفته اگر چه برای طراحی کاراکتر کمک‌کننده است، اما کافی نیست. زیرا افراد بیش از اینکه با طرح‌های زیبا ارتباط برقرار کنند، با شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. شخصیت منسجمی که در سرتاسر طراحی شما منعکس شود، باعث می‌شود افراد با کاراکتر شما ارتباط برقرار کنند.

بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی کاراکتر شما از طریق ژست بدن، حالات چهره و لباس‌های او آشکار می‌شود. کشف این بخش در مراحل بعد به شما کمک شایانی خواهد کرد.

بنابراین مطمئن شوید که ویژگی های کاراکتر خود را قبل از طراحی درک کرده‌اید. شما باید کاراکتر خود را آنقدر خوب بشناسید که اگر وارد یک مهمانی شود، بتوانید واکنش‌های او را پیش‌بینی کنید.

 

کاراکتر شما در کدام الگوی شخصیتی قرار می‌گیرد؟

 

هنگام طراحی کاراکتر، الگوهای شخصیتی بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید. استفاده از الگوهای شناخته شده کاراکترها کمک می‌کند که طراحی شما از جانب مخاطب بهتر درک شود. البته که باید مواظب باشید درگیر کلیشه‌ها نشوید و آزادانه تخیل کنید تا بتوانید یک کاراکتر اصیل طراحی کنید.

 

تحقیق پیش از طراحی کاراکتر

 

ایجاد شخصیت‌های منحصر به فرد از ذهن شما می‌تواند بسیار رویایی باشد، به طوری که به راحتی می‌توان از ملاحظات مزاحم مانند تحقیق چشم‌پوشی کرد. اما به خاطر داشته باشید که تحقیق و تخیل در طراحی دست به دست هم می‌دهند. در نهایت، تخیل از ذهن شما می‌آید و ذهن از دانش و تجربیات شما در دنیای واقعی الهام می‌گیرد.

 

درباره جامعه مخاطب تحقیق کنید

 

طراحی شما بستگی به تجربه جامعه مخاطب آن دارد. تحقیق درباره مخاطبی که کاراکتر قرار است با آن ارتباط برقرار کند اساس فرایند طراحی را تشکیل می‌دهد. شناخت مخاطب به شما در تصمیم‌گیری درباره ظاهر کاراکتر از جمله رنگ و حال و هوای آن کمک می‌کند.

کارفرما اغلب اطلاعات مخاطبان را به صورت خلاصه ارائه می‌دهد، اما لازم است تحقیقاتی فراتر مانند سن، جنسیت و مکان نیز انجام دهید. هنرمندان دیگری را که برای آن مخاطبان طراحی می‌کنند، و انواع سبک هایی که برای آن‌ها جذاب هستند را جستجو کنید.

 

تصاویر مرجع جمع‌آوری کنید

 

با جمع‌آوری تصاویر مرجع، یا جستجو در اینترنت برای عکس‌ها و آثار هنری مرتبط ابزار اصلی تحقیق در این مرحله فراهم می‌شود.

درک این نکته مهم است که استفاده از تصاویر مرجع برای الهام گرفتن تقلب نیست، البته به شرطی که نسخه های دقیقا مشابه ایجاد نکنید. چه بخواهید و چه نخواهید، هنر شما به طور ناخودآگاه تحت تأثیر چیزهایی است که دیده‌اید، از جمله آثار هنرمندان دیگری که از آن‌ها الهام گرفته‌اید، و ترکیب انواع مرجع‌ها به این معناست که چگونه آگاهانه این تأثیر را کنترل می‌کنید. علاوه بر این، تحقیق در مورد آثار هنرمندان دیگر، روی مفاهیم مشابه برای مخاطبان مشابه می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید چه چیزی مشترک است و کاراکتر شما چگونه می‌تواند متفاوت باشد.

البته، هنرمندان دیگر به سادگی آنچه را در زندگی واقعی می‌بینند در هنر خود تفسیر می‌کنند. مطالب مرجع شما نیز باید به طور مشابه شامل عکس های واقعی یا مشاهده مستقیم هم باشد.

شخصیت‌های اغراق‌آمیز، کارتونی یا عجیب و غریب را فراموش نکنید. تلاش کنید تا آن‌ها را در ویژگی‌های واقع‌گرایانه که برای مردم به راحتی قابل درک است مستقر کنید. یک نکته مهم دیگر نیز آناتومی است. حتی اگر قصد ندارید شخصیت را متحرک کنید، در ژست آنها به فیزیکی بودن اشاره خواهید کرد و باید درک کنید که آنها چگونه حرکت می‌کنند و وزن خود را توزیع می کنند.

یک شخصیت خوب قابل تشخیص و در عین حال منحصر به فرد است. اگر نیاز به کشیدن زرافه دارید، به عکس های زرافه نگاه کنید. تناسب ها چیست، چه شکلی بدن را تشکیل می دهد، پاها چگونه کار می‌کنند، کاراکتر در هنگام حرکت چگونه است؟ هرچه بیشتر طرح‌ریزی کنید و تغییراتی از ویژگی‌های مختلف ترسیم کنید، تصور کردن و رسیدن به کاراکتر مطلوب آسان‌تر می‌شود.

شما می توانید تصاویر مرجع را از هر منبعی از جمله انواع وب‌سایت‌ها و حتی عکس‌های دوربین خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید برای هر چیزی که در مورد آن مطمئن نیستید تصاویر مرجع جمع‌آوری کنید، از ایده کاراکتر به عنوان یک کل تا جزئیات خاص مانند لباس، مدل مو، حالت چهره، ژست و موارد دیگر. نکته مهم این است که هر یک از این تصاویر به شما کمک می‌کند تا مفهوم خود را تجسم کنید.

تعداد تصاویر مرجعی که نیاز دارید به پروژه و نیاز شما به اطلاعات بستگی دارد. برای به دست آوردن دیدگاه‌های متنوع، قطعاً به بیش از چند مورد نیاز دارید. هنگامی که این مواد را جمع‌آوری کردید، ایجاد یک کلاژ یا «تابلوی ایده» (Mood Board) می‌تواند مفید باشد. کافی است همه تصاویر را در یک سند جمع‌آوری کنید که هنگام کار روی رایانه خود باز نگه دارید.

برخی از هنرمندان ترجیح می‌دهند که اصلاً تابلوی ایده نداشته باشند، به این دلیل که می‌تواند بر روند آن‌ها تأثیر زیادی بگذارد. عمل به خاطر سپردن مرجع در حافظه شما ممکن است جرقه خلاقیت بیشتری را در طراحی ایجاد کند.

در مرحله بعدی، مهم است که از همه چیزهایی که یافته‌اید یک گام به عقب بردارید تا مرتکب یکی از بزرگترین جنایات طراحی کاراکتر نشوید: تکرار کارهایی که دیگران قبلاً انجام داده‌اند ……