سئو فنی سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟

همانطورکه می‌دانید؛ بعد از اتمام طراحی سایت، کار اصلی یعنی بهبود سئو وب سایت انجام می‌شود. خوب است بدانید؛ انواع بهینه‌سازی سئو مانند سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی سایت وجود دارد. در ادامه این مقاله به معرفی سئو فنی سایت خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت سئو فنی سایت چیست و چه اهمیتی دارد. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

 

“قبل از هر تصمیمی یک مشاور رایگان داشته باش : 09392031998 فقط با یک تماس “

 

سئو فنی سایت (technical seo) چیست؟

سئوی فنی سایت فرآیند بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای موتورهای جستجو است، اما می‌تواند شامل فعالیت‌هایی برای بهبود تجربه کاربر نیز باشد. وظایف رایج مرتبط با سئو فنی سایت شامل موارد زیر است:

  • ارسال نقشه سایت (sitemap) به گوگل
  • ایجاد یک ساختار سایت مناسب سئو
  • بهبود سرعت وب سایت شما
  • وب سایت خود را mobile-friendly کنید
  • پیدا کردن و رفع مشکلات محتوای تکراری

تفاوت‌های سئوی داخلی، خارجی و فنی

اکثر تاکتیک‌های سئو به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. سئو داخلی
  2. سئوی خارجی
  3. سئو فنی

هر سه برای موفقیت سئوی شما بسیار مهم هستند. اما آن‌ها بسیار متفاوت هستند.

سئوی داخلی (On-page SEO) تاکتیک‌هایی را پوشش می‌دهد که می‌توانید در وب سایت خود کنترل کنید تا به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را بهتر رتبه‌بندی کرده و درک کنند. مانند محتوای سایت شما، تگ‌های عنوان، استفاده از کلمه کلیدی، آدرس‌های اینترنتی، لینک‌های داخلی و غیره.

سئو خارجی (Off-Page SEO) به اقداماتی گفته می‌شود که از وب سایت شما انجام می‌شود. مانند بک لینک و منشن در سایت‌های دیگر.

سئو فنی (Technical SEO) به فعالیت‌هایی اشاره دارد که مستقیماً بر نحوه ایندکس شدن و خزیدن سایت شما توسط موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد. مانند بهینه‌سازی سرعت سایت، اطلاعات ساختار یافته (structured data) و موارد دیگر.

 

 

 

چرا سئو فنی سایت مهم است؟

سئوی فنی سایت می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد یک وب سایت در گوگل داشته باشد. اگر صفحات سایت شما برای موتورهای جستجو قابل دسترسی نباشد، در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شوند یا رتبه‌بندی نمی‌شوند. مهم نیست که محتوای شما چقدر ارزشمند باشد. این منجر به از دست دادن ترافیک وب سایت شما و درآمد بالقوه کسب و کار شما می‌شود. به علاوه، سرعت صفحه و mobile-friendly یک وب سایت از عوامل رتبه بندی تایید شده توسط گوگل هستند. اگر صفحات شما به کندی بارگذاری می‌‍شوند، کاربران ممکن است اذیت شوند و سایت شما را ترک کنند. رفتارهای کاربر مانند این ممکن است نشان دهد که سایت شما تجربه کاربری مثبتی ایجاد نمی‌کند. در نتیجه ممکن است گوگل رتبه سایت شما را به خوبی رتبه بندی نکند.

 

درک مفهوم خزیدن (Crawling)

اولین قدم در بهینه سازی سایت شما برای سئوی فنی این است که مطمئن شوید موتورهای جستجو می‌توانند به طور موثر آن را بخزند. خزیدن یک جزء ضروری از نحوه کار موتورهای جستجو است. خزیدن زمانی اتفاق می‌افتد که موتورهای جستجو لینک‌هایی را در صفحاتی که قبلاً می‌دانند دنبال می‌کنند تا صفحاتی را که قبلاً ندیده‌اند پیدا کنند. به عنوان مثال، هر بار که پست‌های جدید وبلاگ را منتشر می‌کنیم، آن‌ها را به صفحه آرشیو وبلاگ خود اضافه می‌کنیم. بنابراین دفعه بعد که موتور جستجویی مانند گوگل صفحه وبلاگ ما را می‌خزند، لینک‌های اخیراً اضافه شده به پست‌های وبلاگ جدید را می‌بیند. و این یکی از راه‌هایی است که گوگل پست‌های وبلاگ جدید ما را کشف می‌کند. اگر می‌خواهید صفحات شما در نتایج جستجو نمایش داده شوند، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که برای موتورهای جستجو قابل دسترسی هستند. در ادامه به ارائه چند راه برای اینکار خواهیم پرداخت.

 

2 راه برای اینکه بدانید صفحات شما برای موتورهای جستجو قابل دسترسی هستند:

  1. ساختار سایت خود را سئو فرندلی بسازید.

    Site architecture که site structure (ساختار سایت) نیز نامیده می‌شود، روشی است که صفحات در سایت شما به یکدیگر لینک داده می‌شوند. یک ساختار سایت موثر، صفحات را به گونه‌ای سازماندهی می‌کند که به خزنده‌ها کمک می‌کند محتوای وب سایت شما را سریع و آسان پیدا کنند. بنابراین؛ هنگام ساختاردهی سایت خود، مطمئن شوید که تمام صفحات فقط چند کلیک با صفحه اصلی شما فاصله دارند.

  2. نقشه سایت (Sitemap) خود را به گوگل ارسال کنید.

    استفاده از نقشه سایت می‌تواند به گوگل کمک کند تا صفحات وب شما را پیدا کند. نقشه سایت معمولاً یک فایل XML حاوی لیستی از صفحات مهم در سایت شما است. این به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا بدانند کدام صفحات را دارید و کجا آن‌ها را پیدا کنید. اگر سایت شما دارای صفحات زیادی باشد، این امر به ویژه مهم است. یا اگر ارتباط خوبی با هم ندارند.

نقشه سایت شما معمولا در یکی از این دو URL قرار دارد:

  • yoursite.com/sitemap.xml
  • yoursite.com/sitemap_index.xml

هنگامی که نقشه سایت خود را پیدا کردید، آن را از طریق GSC (گوگل سرچ کنسول) به Google ارسال کنید.

برای ارسال نقشه سایت خود به گوگل، به GSC بروید و روی «Indexing» > «Sitemaps» از نوار کناری کلیک کنید.

 

سپس، URL نقشه سایت خود را در جای خالی قرار دهید و روی Submit کلیک کنید.

 

بعد از اینکه گوگل پردازش نقشه سایت شما را تمام کرد، باید یک پیام تایید مانند این را ببینید:

 

درک مفهوم Indexing

هنگامی که موتورهای جستجو صفحات شما را می‌خزند، سپس سعی می‌کنند محتوای آن صفحات را تجزیه و تحلیل و درک کنند. و سپس موتور جستجو آن تکه‌های محتوا را در ایندکس جستجوی (search index) خود ذخیره می‌کند. صفحات سایت شما باید توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند تا در نتایج جستجو ظاهر شوند. ساده‌ترین راه برای بررسی اینکه آیا صفحات شما ایندکس شده‌اند یا خیر، انجام جستجوی “site:” است.

برای مثال، اگر می‌خواهید وضعیت ایندکس macanads.com را بررسی کنید، site:macanads.com را در کادر جستجوی Google تایپ کنید.

همچنین می‌توانید با جستجوی URL صفحه با جستجوی “site:” بررسی کنید که آیا صفحات منفرد ایندکس شده‌اند یا خیر. مثل شکل زیر:

چند چیز می‌تواند گوگل را از ایندکس کردن صفحات وب شما باز دارد:

تگ Noindex

تگ noindex یک قطعه HTML است که صفحات شما را از ایندکس گوگل دور نگه می‌دارد. در بخش <head> صفحه وب شما قرار می‌گیرد و به شکل زیر است:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید که تمام صفحات مهم شما ایندکس شوند. بنابراین از تگ “noindex” فقط زمانی استفاده کنید که می‌خواهید صفحات خاصی را از ایندکس شدن حذف کنید. اینها می‌تواند باشد:

  • Thank you” pages”
  • PPC landing pages

Canonicalization (متعارف سازی)

وقتی گوگل محتوای مشابهی را در چندین صفحه در سایت شما پیدا می‌کند، گاهی اوقات نمی‌داند کدام یک از صفحات را ایندکس کند و در نتایج جستجو نشان دهد. این زمانی است که تگ‌های canonical به کار می‌آیند. تگ متعارف (rel=”canonical”) یک لینک را به عنوان نسخه اصلی شناسایی می‌کند، که به گوگل می‌گوید کدام صفحه را باید ایندکس و رتبه بندی کند. تگ در <head> یک صفحه تکراری تو در تو قرار دارد و به شکل زیر است:

<link rel=”canonical” href=”https://example.com/original-page/” />

 

بهترین روش‌های سئو فنی سایت

ایجاد یک ساختار سایت مناسب سئو و ارسال نقشه سایت به گوگل باید صفحات شما را خزیده و ایندکس کند. اما اگر می‌خواهید وب سایت شما به طور کامل برای سئو فنی بهینه شود، این بهترین روش‌های اضافی را در نظر بگیرید.

  1.  از HTTPS استفاده کنید.

    HTTPS یک نسخه امن از HTTP است. این به محافظت از اطلاعات حساس کاربر مانند رمزهای عبور و جزئیات کارت اعتباری در برابر به خطر افتادن کمک می‌کند. و این یک سیگنال رتبه بندی از سال 2014 است. با مراجعه به سایت شما می توانید بررسی کنید که آیا سایت شما از HTTPS استفاده می کند یا خیر. برای تأیید، فقط به دنبال نماد “قفل” در نوار آدرس بگردید. اگر اخطار Not secure را می‌بینید، از HTTPS استفاده نمی‌کنید.

    در این مورد، باید گواهی SSL را نصب کنید. گواهی SSL هویت وب سایت را تأیید می‌کند. و هنگامی که کاربران به آن دسترسی دارند، یک اتصال امن برقرار می‌کند. می‌توانید گواهی SSL را به صورت رایگان از Let’s Encrypt دریافت کنید.
    مهم: هنگامی که وب سایت شما به HTTPS منتقل می‌شود، مطمئن شوید که تغییر مسیرها را از HTTP به نسخه HTTPS وب سایت خود اضافه کرده‌اید. با این کار تمام کاربرانی که از نسخه HTTP شما بازدید می‌کنند به نسخه امن و HTTPS سایت شما هدایت می‌شود.

  2. مطمئن شوید که فقط یک نسخه از وب سایت شما در دسترس کاربران و خزنده‌ها است.

    کاربران و خزنده ها فقط باید بتوانند به یکی از این دو نسخه سایت شما دسترسی داشته باشند:
    – https://yourwebsite.com
    – https://www.yourwebsite.com
    در دسترس بودن هر دو نسخه مشکلات محتوای تکراری ایجاد می‌کند.و اثربخشی پروفایل بک لینک شما را کاهش می‌دهد. (برخی از وب سایت‌ها ممکن است به نسخه «www» لینک دهند، در حالی که برخی دیگر به نسخه «غیر www» لینک دارند. این می‌تواند بر عملکرد شما در گوگل تاثیر منفی بگذارد. بنابراین فقط از یک نسخه از وب سایت خود استفاده کنید. و نسخه دیگر را به وب سایت اصلی خود هدایت کنید.

  3. سرعت صفحه خود را بهبود بخشید.

    سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی در موبایل و دسکتاپ است. بنابراین مطمئن شوید که سایت شما در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری می‌شود.
    می‌توانید از ابزار PageSpeed Insights گوگل برای بررسی سرعت فعلی وب سایت خود استفاده کنید. به شما نمره عملکرد از 0 تا 100 می‌دهد. هر چه این عدد بیشتر باشد بهتر است.

    در اینجا چند ایده برای بهبود سرعت وب سایت شما وجود دارد:
    تصاویر خود را فشرده کنید: تصاویر معمولاً بزرگ‌ترین فایل‌های یک صفحه وب هستند. فشرده سازی آن‌ها با ابزارهای بهینه سازی تصویر مانند Shortpixel، اندازه فایل آن‌ها را کاهش می‌دهد، بنابراین تا حد امکان زمان کمتری برای بارگذاری آن‌ها صرف می‌شود.
    از CDN (شبکه توزیع محتوا) استفاده کنید: CDN کپی‌هایی از صفحات وب شما را در سرورهای سراسر جهان ذخیره می‌کند. سپس بازدیدکنندگان را به نزدیکترین سرور متصل می‌کند، بنابراین فاصله کمتری برای سفر فایل‌های درخواستی وجود دارد.
    کوچک سازی فایل های HTML، CSS و جاوا اسکریپت:کوچک سازی کاراکترها و فضای خالی غیر ضروری را از کد حذف می‌کند تا اندازه فایل را کاهش دهد. که زمان بارگذاری صفحه را بهبود می‌بخشد.

  4. اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما Mobile-Friendly است.

    گوگل از ایندکس شدن mobile-first استفاده می‌کند. این بدان معناست که برای ایندکس شدن و رتبه‌بندی  محتوا به نسخه‌های موبایلی صفحات وب نگاه می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که وب سایت شما با دستگاه‌های تلفن همراه سازگار است. برای بررسی اینکه آیا این مورد برای سایت شما صادق است، به گزارش Mobile Usability در گوگل سرچ کنسول بروید.

    این گزارش تعداد صفحاتی را به شما نشان می‌دهد که بر قابلیت mobile usability تأثیر می‌گذارد.
    در کنار مسائل خاص.

    اگر گوگل سرچ کنسول ندارید، می‌توانید از ابزار تست Google’s Mobile-Friendly  استفاده کنید.

  5. پیاده سازی اطلاعات ساختاریافته (Structured Data)

    اطلاعات ساختاریافته به گوگل کمک می‌کند تا محتوای یک صفحه را بهتر درک کند. و با افزودن کد نشانه‌گذاری اطلاعات ساختاریافته مناسب، صفحات شما می‌توانند rich snippets را به دست آورند. ریچ اسنیپت‌ها نتایج جستجوی جذاب‌تری دارند و اطلاعات اضافی زیر عنوان و توضیحات ظاهر می‌شوند.

     

    مزیت ریچ اسنیپت‌ها این است که صفحات شما را از دیگران متمایز می‌کنند. که می‌تواند CTR (نرخ کلیک) شما را بهبود بخشد. گوگل از ده‌ها نشانه‌گذاری اطلاعات ساختاریافته پشتیبانی می‌کند، بنابراین یکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با ماهیت صفحاتی که می‌خواهید اطلاعات ساختاریافته را به آن اضافه کنید، مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک دارید، افزودن اطلاعات ساختاری محصول به صفحات محصول شما منطقی است. در اینجا کد نمونه ممکن است برای صفحه فروش آیفون 14
    پرو به نظر برسد:

    <script type=”application/ld+json”>
    {
    “@context”: “https://schema.org/”,
    “@type”: “Product”,
    “name”: “iPhone 14 Pro”,
    “image”: “”,
    “brand”: {
    “@type”: “Brand”,
    “name”: “Apple”
    },
    “offers”: {
    “@type”: “Offer”,
    “url”: “”,
    “priceCurrency”: “USD”,
    “price”: “1099”,
    “availability”: “https://schema.org/InStock”,
    “itemCondition”: “https://schema.org/NewCondition”
    },
    “aggregateRating”: {
    “@type”: “AggregateRating”,
    “ratingValue”: “4.8”
    }
    }
    </script>

    بسیاری از ابزارهای رایگان تولید کننده اطلاعات ساختاریافته مانند این وجود دارد، بنابراین لازم نیست کد را با دست بنویسید. و اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه Yoast SEO برای پیاده سازی اطلاعات ساختاریافته استفاده کنید.

  6. مشکلات محتوای تکراری را پیدا و رفع کنید.

    محتوای تکراری زمانی است که محتوای دقیق یا تقریباً تکراری در چندین صفحه در سایت خود داشته باشید. به عنوان مثال، این صفحه از Buffer در دو URL مختلف ظاهر می‌شود:
    1. https://buffer.com/resources/social-media-manager-checklist/
    2. https://buffer.com/library/social-media-manager-checklist/
    گوگل سایت‌ها را به دلیل داشتن محتوای تکراری جریمه نمی‌کند، اما محتوای تکراری می‌تواند مشکلات دیگری مانند رتبه بندی URLهای نامطلوب در نتایج جستجو، Backlink dilution و هدر رفتن بودجه خزیدن ایجاد کند.
    همچنین شما می‌توانید با کمک ابزار Semrush’s Site Audit، متوجه شوید که آیا سایت شما دارای مشکلات محتوای تکراری است یا خیر. با اجرای یک خزیدن کامل از سایت خود در ابزار Audit سایت و سپس رفتن به برگه Issues شروع کنید.

    سپس عبارت duplicate content را جستجو کنید. اگر محتوای تکراری داشته باشید، این ابزار خطا را نشان می‌دهد و در مورد نحوه رفع آن راهنمایی می‌کند.

  7. پیدا کردن و تعمیر صفحات شکسته (Broken Pages)

    داشتن صفحات شکسته در وب سایت شما بر تجربه کاربر تأثیر منفی می‌گذارد. و اگر آن صفحات دارای بک لینک باشند، هدر می‌روند زیرا به منابع مرده اشاره می‌کنند. برای یافتن صفحات شکسته در سایت خود، با استفاده از Semrush’s Site Audit، سایت خود را بخزید. سپس به تب “Issues” بروید و “4xx” را جستجو کنید.

    به شما نشان می‌دهد که آیا صفحات شکسته‌ای در سایت خود دارید. برای دریافت لیستی از صفحات شکسته روی لینک “# pages” کلیک کنید.

    برای تعمیر صفحات شکسته، دو گزینه دارید:
    1. صفحاتی که به طور تصادفی حذف شده‌اند را بازیابی کنید.
    2. پست‌های قدیمی با بک لینک را به سایر صفحات مرتبط در سایت خود هدایت کنید.
    پس از اصلاح صفحات شکسته خود، باید هر لینک داخلی را که به صفحات تازه حذف شده یا تغییر مسیر داده شده شما اشاره دارد، حذف یا به‌روز کنید. برای انجام این کار، به برگه Issues برگردید و “internal links” را جستجو کنید. این ابزار به شما نشان می‌دهد که آیا لینک‌های داخلی شکسته شده‌اند یا خیر.

     

    اگر این کار را می‌کنید، روی دکمه “# internal ” کلیک کنید تا لیست کاملی از صفحات شکسته را با لینک‌هایی که به آن‌ها اشاره می‌کنند، مشاهده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی یک URL خاص کلیک کنید.

    در صفحه بعدی، دکمه «X URLs» را که در زیر Incoming Internal Links یافت می‌شود، بزنید تا فهرستی از صفحاتی که به آن صفحه شکسته اشاره دارند، دریافت کنید.

    لینک‌های داخلی به صفحات شکسته را با لینک‌هایی به صفحات تازه اصلاح شده خود جایگزین کنید.

  8. بهینه سازی برای Core Web Vitals

    Core Web Vitals معیارهای سرعتی هستند که گوگل برای اندازه‌گیری تجربه کاربر از آن‌ها استفاده می‌کند. این معیارها عبارتند از:
     (LCP) : مدت زمانی را محاسبه می‌کند که یک صفحه وب بزرگترین عنصر خود را برای کاربر بارگیری می‌کند.
    (FID) : مدت زمان واکنش به اولین تعامل کاربر با یک صفحه وب را اندازه‌گیری می‌کند.
    (CLS) : تغییرات در چیدمان عناصر مختلف موجود در یک صفحه وب را اندازه‌گیری می‌کند.
    برای اطمینان از اینکه وب سایت شما برای Core Web Vitals بهینه شده است، باید نمرات زیر را هدف قرار دهید:
    – LCP -2.5 ثانیه یا کمتر
    – FID – 100 میلی ثانیه یا کمتر
    – CLS – 0.1 یا کمتر
    می‌توانید عملکرد وب سایت خود را برای معیارهای Core Web Vitals در گوگل سرچ کنسول بررسی کنید. برای انجام این کار، از گزارش Core Web Vitals در سرچ کنسول خود دیدن کنید.

    همچنین می‌توانید از Semrush برای مشاهده گزارشی که به طور خاص برای عملکرد Core Web Vitals ایجاد شده است استفاده کنید. در ابزار Site Audit، به “Core Web Vitals” بروید و روی “View details” کلیک کنید.

    با این کار گزارشی با سابقه دقیق عملکرد Core Web Vitals سایت شما و توصیه‌هایی برای رفع هر مشکل باز می‌شود. شما همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Core Web Vitals، کلیک کنید.

     

  9. از Hreflang برای محتوا در چندین زبان استفاده کنید.

    اگر سایت شما محتوایی به چند زبان دارد، باید از تگ‌های hreflang استفاده کنید. Hreflang یک ویژگی HTML است که برای تعیین زبان و هدف جغرافیایی صفحه وب استفاده می‌شود. این به گوگل کمک می‌کند تا نسخه‌های خاص زبان و کشور صفحات شما را به کاربران ارائه دهد. به عنوان مثال، ما چندین نسخه از صفحه اصلی خود را به زبان‌های مختلف داریم. این صفحه اصلی Semrush به زبان انگلیسی است:

    و اینجا صفحه اصلی Semrush به زبان اسپانیایی است:

    هر یک از این نسخه‌ها از تگ‌های hreflang استفاده می‌کند تا به گوگل در مورد زبان و هدف جغرافیایی صفحه اطلاع دهد. پیاده سازی این تگ نسبتاً ساده است. فقط تگ‌های hreflang مناسب را در بخش <head> همه نسخه‌های صفحه اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر صفحه اصلی خود را به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی دارید، این تگ‌های hreflang را به همه آن صفحات اضافه خواهید کرد:

    <link rel=”alternate” hreflang=”x-default” href=”https://yourwebsite.com” />

    <link rel=”alternate” hreflang=”es” href=”https://yourwebsite.com/es/” />

    <link rel=”alternate” hreflang=”pt” href=”https://yourwebsite.com/pt/” />

    <link rel=”alternate” hreflang=”en” href=”https://yourwebsite.com” />

  10. در صدر مسائل فنی سئو باشید.

    سئو فنی سایت یک چیز یکباره نیست. مشکلات جدید احتمالاً در طول زمان ظاهر خواهند شد. به همین دلیل است که نظارت منظم بر سلامت سئوی فنی سایت خود و رفع مشکلات در صورت بروز آن‌ها مهم است.
    می‌توانید این کار را با استفاده از ابزار Semrush’s Site Audit انجام دهید. این بیش از 140 مشکل فنی سئو سایت شما را زیر نظر دارد. به عنوان مثال، اگر وب سایتی را در Semrush بررسی کنیم، سه زنجیره و حلقه تغییر مسیر پیدا می کنیم.

    زنجیره‌ها و حلقه‌های تغییر مسیر برای سئو بد هستند زیرا به تجربه منفی کاربر کمک می‌کنند و بعید است به طور تصادفی آن‌ها را تشخیص دهید. بنابراین این موضوع احتمالاً بدون audit مبتنی بر خزیدن مورد توجه قرار نمی‌گرفت. اجرای منظم این auditهای فنی سئو به شما مواردی را برای بهبود سئوی خود می‌دهد.