۹. بافتدهی | نورپردازی | رندرگیری (Texturing | Lighting | Rendering)
این مرحله بیشتر برای انیمیشن 3بعدی به کار میرود؛ اگر چه انیمیشن 2بعدی هم مراحلی مشابه چنین مرحلهای را پشت سر میگذارند. استاپموشنها هم بیشتر زمان خود را برای قاببندی و ایجاد افکتهای مختلف روی تصاویر ثبت شده صرف میکنند.
در کارهای سه بعدی، باید روی مدلها، بافتدهی صورت بپذیرد، این مانند آن است که مواد با جنسهای مختلف را به بخشهای مختلف مدل خودمان اختصاص دهیم. برخی از ان مواد با جنسهای مختلف، فلزها را شبیهسازی میکنند، برخی پلاستیکها را، برخی برای پوست بدن انسان به کار میروند و برخی هم برای موها!
سپس فرآیند نوردهی توسط منبعهای نور مجازی انجام میشود که دقیقاً نمایانگر عملکرد نور در طبیعت است.
پس از آنکه نماهای ما بافتدهی و نورپردازی شدند، شروع به رندرگیری میکنیم.
رندرگیری بدین معناست که کامپیوتر تمامی اطلاعات نمای ما (اعم از مکان هرکدام از وسایل، اطلاعات مربوط به بافت و نور، اطلاعات مربوط به دوربین و…) را محاسبه نموده و از این اطلاعات موجود در فضای 3بعدی، یک تصویر ثابت تخت و 2بعدی (که به آن فریم میگویند) میسازد.
در نهایت، تمامی فریمهای رندرگرفته شده را در نرمافزارهای کامپوزیت (مثل NUKE یا After Effect) وارد کرده، آنها پشت یکدیگر قرار میدهیم و با هم تلفیق میکنیم تا به نسخه نهایی فیلم خودمان برسیم.